Alfabetyczne potyczki – nauka przez zabawę w klasie 2a
25 września 2025 roku w klasie 2a odbyły się wyjątkowe zajęcia edukacyjne pod hasłem „Alfabetyczne potyczki”. Ich głównym celem było utrwalenie znajomości alfabetu, a także rozwijanie współpracy w grupie i logicznego myślenia.
Na początku lekcji podzielono uczniów na trzy zespoły – czerwony, zielony i niebieski – poprzez losowanie kolorowych szarf. Ten sposób organizacji wprowadził element zaskoczenia oraz motywację do działania.
Pierwszym zadaniem było odszyfrowanie zakodowanego hasła z tablicy. Po poprawnym odczytaniu dzieci odkryły temat zajęć – „Alfabetyczne potyczki”. Następnie każda grupa otrzymała zestaw obrazków z literami, które należało uporządkować zgodnie z kolejnością alfabetyczną. Uczniowie świetnie sobie z tym poradzili, wykazując się znajomością alfabetu i umiejętnością współpracy.
W kolejnym etapie dzieci pracowały z wyrazami zapisanymi na kartkach. Ich zadaniem było ułożenie ich w kolejności alfabetycznej i przeniesienie na tablicę. Ćwiczenie to sprzyjało rozwijaniu spostrzegawczości i logicznego myślenia, a wszystkie wyrazy – będące rzeczownikami – stanowiły dodatkową wartość dydaktyczną.
Na zakończenie uczniowie zmierzyli się z najbardziej wymagającym zadaniem – cała klasa miała ustawić się według alfabetu. Dzięki zaangażowaniu i współpracy dzieci poradziły sobie z tym zadaniem doskonale.
Zajęcia zostały przygotowane w oparciu o różnorodne metody pracy oraz elementy oceniania kształtującego, co wspierało uczniów w aktywnym uczestnictwie. Lekcja miała dynamiczny charakter i przebiegała w atmosferze ciekawości i radości z nauki. Obecność gości dodała spotkaniu wyjątkowego uroku.





